Ford Transit Courier bliver 100 % elektrisk
E-Transit Courier lanceres i 2024.
Ford har store ambitioner for sit modelprogram, der gennemgår en elektrisk udvikling i disse år. Til næste år bliver der endnu en gang sat strøm til en af Fords populære varebiler, når den praktiske Transit Courier bliver 100 % elektrisk.
Ford E-Transit, Ford E-Transit Custom, Ford E-Tourneo Custom og nu Ford E-Transit Courier. Det er med at holde godt fast, hvis du skal følge med Fords elektrificering. I dag har Ford netop afsløret den næste model i den ikoniske Transit-familie, der står overfor at blive 100 % elektrisk.
Fords praktiske Courier er særlig anerkendt for at være den mest kompakte varebil i Transit-serien, mens den med et stort varerum er mindst lige så praktisk som de større varebiler. Den nye elektriske E-Transit Courier har gennemgået lidt af en forvandling, hvilket betyder at det attraktive varerum er blevet endnu større. Lastevolumen er vokset med hele 25 % sammenlignet med den forrige model, mens nyttelasten også er blevet forøget1, så der nu er plads til eksempelvis to europaller.
- E-Transit Courier rykker et niveau op med sin kompromisløse elektriske ydelse, højere lastekapacitet og så er den desuden fuldt forbundet med Ford Pro. Ford Pros mangeårige position som markedsleder giver os en uovertruffen indsigt i kundernes behov. Det betyder, at vi mere end nogensinde før, kan hjælpe vores kunder med at få mest muligt ud af deres varebiler – fx i form af øget produktivitet, siger Hans Schep, general manager, Ford Pro, Europa.
Den helt nye Ford E-Transit Courier vil for første gang blive vist frem for offentligheden d. 18.-20. april på ’Commercial Vehicle Show’ i Birmingham i Storbritannien. Produktionen er planlagt at begynde i slutningen af 2024, mens Fords kunder vil kunne bestille den nye Ford Courier i benzin- og dieselvarianter allerede til sommer med forventet levering fra slutningen af i år.
Effektive opladningsløsninger for øget produktivitet
Ford E-Transit Couriers fuldelektriske drivlinje med 100 kW motor er skabt med tanke på at give kunderne en kompromisløs køreoplevelse. Varebilens rækkevidde vil blive offentliggjort tættere på lanceringen.
Det verdensomspændende Ford Pro-koncept hjælper kunderne med alt fra service, software, finansiering og ikke mindst opladning. Ford Pro Charging tilbyder en komplet opladningsløsning, hvor kunderne blandt andet har mulighed for at administrere opladningen, så de mest effektive måder og tidspunkter at oplade i hverdagen identificeres. Fords specialister rådgiver i den forbindelse kunderne, så de sammen finder frem til den mest optimale ladeløsning, der passer til den enkelte virksomheds behov – uanset om kundernes chauffører tager varebilen med hjem for at oplade eller oplader via depotopladning.
Ford Pro forventer særlig, at E-Transit Courier bliver populær blandt kunder, der ønsker at lade deres varebil hjemme. Ford Pro forventer i den forbindelse, at en 11 kW AC-oplader i hjemmet vil kunne oplade bilen på 5,7 timer2. Uanset hvor opladningen finder sted, kan opladningen af varebilen med fordel planlægges til at foregå om natten, hvor strømmen er billigere. Den nye E-Transit Courier kan desuden også lades via DC-hurtiglader med op til 100 kW.
Ford forventer i den forbindelse, at du på blot 10 minutter vil kunne opnå en rækkevidde på 87 km, mens opladning af varebilens batteri fra 10-80 procent vil kunne finde sted på mindre end 35 minutter2.
Nyt design giver endnu flere fordele
E-Transit Couriers nye design giver endnu flere fordele for Fords varebilskunder, der nu har mulighed for at udnytte pladsen endnu bedre i den nye varebil. For eksempel er bredden mellem de bagerste hjulkasser 1.220 mm, hvilket for første gang gør det muligt at transportere to europaller.
Varebilens samlede lastvolumen er nu på 2,9 m3, hvilket er hele 25 procent mere end den forrige model. En ny og praktisk funktion i varerummet er den smarte lastluge i varerumsadskillelsen. Den gør det muligt for kunderne at transportere rør, planker eller andre lange ting, der er længere end 2.600 mm. Denne funktion gør, at varerummet kan øges til 3,0 m3. Den maksimale nyttelast for den elektriske E-Transit Courier forventes at blive cirka 700 kg, mens den maksimale trækvægt er på 750 kg3.
Et dristigt og karakteristisk udvendigt design får varebilen til at skille sig ud fra mængden, mens det praktiske interiørdesign imødekommer kundernes behov. Med et højt standardudstyrsniveau får kunderne blandt andet glæde af funktioner som elektrisk håndbremse, nyt ratdesign og nøglefri start.
Varebilen har både en 12” digital skærm i instrumentpanelet, mens en 12” touchskærm har Fords seneste SYNC 4-system4. Infotainmentsystemet er trådløs kompatibel med Android Auto og Apple CarPlay5. En innovativ feature giver kunderne mulighed for at skabe en arbejdsflade i bilen, der er oplagt til en computer eller til at ordne arbejdsdokumenter, når bilen holder stille.
Ford E-Transit Courier har som standard et bredt udvalg af avancerede førerassistencesystemer6. Derudover bliver intelligent adaptiv fartpilot, Blind Spot Information System og andre førerassistencesystemer også tilgængelige.
Alle E-Transit Courier har som standard et indbygget modem, der muliggør trådløse opdateringer, så kunderne for eksempel ikke behøver at besøge den lokale forhandler i forbindelse med opdateringer af visse funktioner i varebilen7.
Forbedret sikkerhed og ejeromkostninger
Ford E-Transit Couriers kunder kan som nævnt drage fordel af Ford Pro, der hjælper med alt fra service, fakturering til opladning. Ford Pro Service forventer, at ikke-planlagte omkostninger vil være 35 procent lavere på den elektriske E-Transit Courier sammenlignet med diesel-modellerne. Den nye varebil er ligesom resten af Transit-familien omfattet af Ford Pro Service-netværket.
Den helt nye Transit Courier van bliver allerede i år tilgængelig med både benzin- og dieselmotorer. Det inkluderer, udover udstyrsniveauet Trend, desuden Limited og Active.
Ford Transit Courier vil blive produceret på Ford Otosan i Craiova i Rumænien. Ford Otosan er Europas største producent af varebiler med en forventet årlig produktion på over 900.000 enheder i 2025.
Flere detaljer som priser, rækkevidde med mere vil blive offentliggjort tættere på lanceringen.
Kilde: MyNewsDesk
PRESSEMEDDELELSE - 6 APRIL 2023 10:00
1 Max nyttelast kan variere og er desuden baseret på den enkelte bils tilbehør og konfiguration. Mærket i varebilens dørfals viser bilens specifikke vægte.
2 Opladningstid baseret på producentens computertekniske simuleringer. Opladningshastigheden falder, når batteriet når fuld kapacitet. Dine resultater kan variere baseret på spidsbelastningstider og batteriets ladetilstand.
3 Max trækvægt varierer baseret på last, varebilens konfiguration, tilbehør og antal passagerer.
4 Kør ikke, mens du er distraheret, eller mens du bruger håndholdte enheder. Brug stemmestyrede systemer, når det er muligt. Nogle funktioner kan være låst, mens varebilen er i gear. Ikke alle funktioner er kompatible med alle telefoner.
5 Kræver telefon med aktiv datatjeneste og kompatibel software. SYNC 4 kontrollerer ikke tredjepartsprodukter, mens de er i brug. Tredjeparter er alene ansvarlige for deres respektive funktionalitet.
6 Førerassistentfunktioner er supplerende og erstatter ikke førerens opmærksomhed, dømmekraft og behov for at kontrollere bilen. Det erstatter ikke sikker kørsel. Se brugervejledningen for detaljer og begrænsninger.
7 FordPass Connect, FordPass Pro appen og den gratis Connected Service er påkrævet for fjernfunktioner (se FordPass-vilkårene for detaljer). Tilsluttede tjenester og funktioner afhænger af kompatible netværkstilgængelighed. Udvikling af teknologi/mobilnetværk/køretøjskapacitet kan begrænse funktionaliteten og forhindre betjening af tilsluttede funktioner.
Nyheder og events
-
De findes overalt. I små og store byer kører selvstændige virksomhedsejere hver…
-
Ford Transit Custom MS-RT og Ranger MS-RT gør arbejdsdagen ekstra sjov
Ford Pro har i dag afsløret Fords eksklusive serie af varebiler under mærket… -
Ny Ford Puma er klar til fremtiden
Ford Puma kommer nu i et nyt og lækkert design med seneste teknologi, der tager… -
Ny Transit Connect PHEV kan køre op til 110 km på ren el
Den nye Ford Transit Connect får sat strøm til, når den inden længe lanceres… -
Ford er klar med tre lynhurtige biler til 24-timers løb
Sæsonen for motorløb sparkes i gang i denne weekend med det internationale 24-timers… -
Fords nye Transit Courier har fået vokseværk
Den helt nye Transit Courier er landet og bliver nu leveret til Fords første… -
Fie er Fords første kvindelige Master Tekniker
I går færdiggjorde Fie Dissing, som den første kvinde i Danmark, uddannelsen… -
Dansker-favoritten, Ford Kuga Plug-in Hybrid, står endnu stærkere med nyt design
Den populære PHEV, Ford Kuga Plug-In Hybrid, har fået et omfattende facelift… -
Ford Danmarks ukronede konge abdicerer og takker af efter 52 år
Fords danske eftermarkedschef, Erling Kaas, har efter 52 års tro tjeneste i… -
Ford E-Transit: Skandinaviens første elektriske trossebil på Aarhus Havn
Ford Pros elektriske E-Transit er en fast del af arbejdet på Aarhus Havn, hvor… -
Ford Kuga Plug-In Hybrid sidder tungt på førstepladsen
- mens Ford Transit stadig er markedsleder for 10. år i træk Ford springer ind… -
Ford højner sikkerheden for cyklister
Hvert år kommer cyklister til skade i såkaldte dørulykker, hvor de bliver ramt…